Albert Heijn

Albert Heijn wil voedselverspilling voorkomen

Albert Heijn probeert op vele manieren voedselverspilling te voorkomen. Bijvoorbeeld door strak op onze bevoorrading te sturen, producten op tijd af te prijzen en nauw samen te werken met de Voedselbanken. Daarbij is van groot belang een goed inzicht in de data. In 2017 doneerden we meer dan 2 miljoen, voornamelijk verse, producten aan de Voedselbanken. We doneren vooral verse producten die een te korte houdbaarheidsdatum hebben omnog in de winkels te kunnen worden verkocht. Daarnaast wordt bijvoorbeeld oud brood voor veevoer gebruikt en willen we op korte termijn de sinaasappelschillen hieraan toevoegen, die we in winkels overhouden aan de verkoop van verse sinaasappelsap.

We zijn ook in gesprek met leveranciers: samen met onze leveranciers kijken we of we THT-codes kunnen optimaliseren: we nemen producten onder de loep en waar mogelijk wordt de tenminste houdbaar tot THT-codes gewijzigd. Dit levert extra verkoopdagen op en minder verspilling.

Ook consumenten betrekken we bij het onderwerp. Sinds een paar jaar verkopen we groente en fruit die door hun afwijkende vorm of uiterlijk eerst niet in de winkel terecht kwamen – de buitenbeentjes: ah.nl/buitenbeentjes. Ook staat op onze 35 % kortingssticker: ‘weggooien is zonde’. Zo proberen we op laatste dag houdbaarheid deze producten nog te verkopen.

Restaurant Instock, een initiatief van Albert Heijn collega’s, zet voedselverspilling letterlijk én figuurlijk op de kaart. Dagelijks worden onverkochte producten die nog wel aan alle voedselveiligheidseisen voldoen door de creatieve chefs van Instock omgetoverd tot heerlijke gerechten. Bijvoorbeeld brood van een dag oud, groenten en fruit met een schoonheidsfoutje of vlees en vis, simpelweg omdat er een overschot is. Inmiddels drie vestigingen: Amsterdam, Den Haag en Utrecht én een webshop waar producten verkocht worden.

 

➔ Lees hier meer over Albert Heijn en voedselverspilling