AH Overblijvers is verkozen tot ‘beste product van het jaar’ in de categorie ‘duurzaamheid food’ in de Nederlandse Consumentenverkiezing. Vorig jaar introduceerde Albert Heijn Overblijvers: tasjes gevuld met producten die aan het eind van de dag overblijven, uit het assortiment gaan of een naderende houdbaarheidsdatum hebben, voor een gereduceerd tarief. Met dit initiatief wil Albert Heijn circa 4,5 miljoen kilo voedselverspilling per jaar voorkomen.
Albert Heijn werkt aan een gezondere, socialere en duurzamere samenleving. De supermarktketen wil het voedselsysteem verduurzamen en voedselverspilling tegengaan. De AH Overblijvers initiatieven spelen hier een belangrijke rol omdat hiermee op jaarbasis circa 4,5 miljoen kilo voedselverspilling voorkomen kan worden. Daarnaast kunnen klanten op deze manier extra voordelig boodschappen doen.
De supermarktketen probeert ook klanten te inspireren om minder voedsel te verspillen. In de campagnes van Overblijvers zitten daarom ook vaak tips tegen voedselverspilling. Bijvoorbeeld koken met kliekjes, bewaartips en nog veel meer inspiratie. Op social media zijn inmiddels community-groepen ontstaan waarbij klanten de Overblijvers-pakketten aan elkaar laten zien en ook tips geven wat men het beste met de producten kan doen.
Lees hier meer over Overblijvers.
Albert Heijn is stakeholder van Samen Tegen Voedselverspilling.