Horeca

parallax background

In de horeca is veel winst te behalen in kilo’s voedsel, CO2-uitstoot én in euro’s

In de horeca draait het om eten, gastvrijheid en een fijne ervaring voor je klant. Je wil je klant het beste serveren en een ruime keuze aanbieden. Dit resulteert vaak in het inkopen van veel (verschillende) producten. Het nadeel is alleen dat indien je niet alles hiervan gebruikt, je producten weg moet gooien.

Toch is dat niet persé nodig, want tijdens het inkopen, bereiden, serveren en na het (niet) eten kan er veel gedaan worden om waardevolle producten en ingrediënten optimaal te benutten. Onze stakeholders geven je een aantal bruikbare voorbeelden.

 
 

Tijdens het inkopen

 

Al tijdens het inkoopproces kun je een aantal dingen doen om de uiteindelijke restjes te verminderen. Een logische oplossing is natuurlijk om minder in te kopen, maar hoe zorg je dat je geen nee hoeft te verkopen aan de klant? 

 

Wastewatchers

Wastewatchers helpt bedrijfsrestaurants met voorspellende algoritmes die het aantal bezoekers en de afzet per productcategorie in kaart brengt. Waar je bijvoorbeeld aan kan denken is de juiste inzet van de juiste producten op de juiste dag. Van nature eet de consument namelijk gezonder op de dinsdag dan op een vrijdag. De kans op verspilling bij salades neemt daarom ook toe op de vrijdag. Op basis hiervan kun je je assortiment bepalen en hoef je minder weg te gooien. Producten niet weggooien en wel verkopen, dat levert dubbele winst op dus.

Orbisk

Als je weet wat er weggegooid wordt, kun je daar ook je inkoop op aanpassen. Orbisk heeft een volledig geautomatiseerde voedselafval monitor. De prullenbak van een horecaonderneming wordt uitgerust met een weegschaal en een smart camera. De camera gebruikt een beeldherkenningsalgoritme voor het herkennen van de ingrediënten in het beeld. De Orbisk-machine registreert welk en hoeveel voedsel er verloren gaat, maar ook wanneer en waarom. Deze informatie helpt weer om porties te balanceren, voorraad te optimaliseren en efficiënter te plannen. Dit levert niet alleen minder afval op, maar ook winst.

InstockMarket

Al bij het inkopen van producten en ingrediënten kun je kijken naar duurzame oplossingen. InstockMarket heeft hier een goede oplossing voor. Op het platform kun je net als in een gewone groothandel verse producten kopen. Het enige verschil is dat deze producten gered zijn van verspilling. Denk aan kromme courgettes of een overschot aan rijpe mango’s: producten waar helemaal niets mis mee is. Zo zorg je dat alle producten optimaal gebruikt worden zonder extra moeite én zelfs met een kostenvoordeel. Een win-win-win situatie.

Krusli

Een duurzaam ontbijt kun je aanbieden door bijvoorbeeld voor ontbijtjes van Krusli te kiezen. De missie van Krusli is 'to Rescue Food'. Dit doen ze door het maken van gezonde ontbijtgranen gemaakt van gered voedsel, zoals bierbostel, gebroken noten, te kleine zaden of groente en fruit dat 'niet perfect' is. Ze hebben vier verschillende smaken en bieden verschillende concepten voor hotels, catering en retail.

OERei

Een ander punt waar je rekening mee kunt houden bij de inkoop van je ingrediënten is duurzaamheid. Bij OERei, een concept van Protix, weten ze dat ook. Hun kippen krijgen levende insecten te eten, naast granen en zaden. Deze insecten kweken ze zelf. Bovendien krijgen de insecten fruit- en groenteresten te eten die anders weggegooid zouden worden. Ook gebruiken ze witte kippen voor de eieren, want die zijn iets kleiner en hebben minder voer nodig; dus duurzamer! Dit alles op een klimaatneutrale boerderij. Dat maakt het OERei een ei met een lage footprint.

 

Bereiden & serveren

Verder kun je tijdens het bereidingsproces en met het serveren ook al rekening houden met wat je straks misschien overhoudt. Dit kun je doen door de porties wat kleiner te maken maar ook door slim te combineren.

KleinePorties

KleinePorties heeft hier deze tip voor: door bij het samenstellen van je menu rekening te houden met de ingrediënten per gerecht, kun je bewust kiezen voor gerechten die ‘gemeenschappelijke’ ingrediënten hebben. Hierdoor hoef je minder verschillende (verse) ingrediënten op voorraad te hebben en is de kans dat ingrediënten toch niet gebruikt worden kleiner. Dit resulteert in een betere marge wat betreft inkoop.

 
 

ZIE HIER EEN IMPRESSIE VAN DE OPLOSSINGEN VOOR DE HORECASECTOR DIE TIJDENS DE HORECAVA 2020 ZIJN GEPRESENTEERD

 
 

Na het (niet) eten

 

Eten dat wel is klaargemaakt, maar toch niet opgegeten wordt is vaak nog wel prima eetbaar! Dat wil je dan ook niet weggooien. Maar er zijn ook nog andere opties.

 

Natuur & Milieu

Mocht er onverhoopt toch nog eten over zijn na een maaltijd in bijvoorbeeld een restaurant, dan kun je gebruik maken van een foodybag. Tegenwoordig is het steeds meer geaccepteerd om een foodybag te vragen in horeca gelegenheden. Het eten dat niet op komt wordt dan op een ander moment alsnog opgegeten. Restaurants kunnen zelf ook bijdragen aan het gebruik van foodybags. Op de website van Natuur & Milieu kunnen restaurants een raamsticker met het #verspillingsvrij logo aanvragen. Door deze sticker op het raam te plakken laten restaurants weten dat ze zich inzetten tegen voedselverspilling waardoor klanten weten dat ze gerust om een foodybag kunnen vragen.

Voedselbanken Nederland

Méér dan een miljoen mensen in Nederland leven onder de armoedegrens. Horecabedrijven kunnen meehelpen: door het eten dat niet gegeten wordt aan de voedselbank te geven. De Voedselbanken Nederland zorgt dat het terechtkomt bij mensen die het bijzonder goed kunnen gebruiken. Een heel mooie manier om verspilling tegen te gaan want zo zet je in op zowel duurzaamheid als op sociaal maatschappelijk vlak.

Too Good To Go

Een andere manier om niet-gegeten voedsel een goede bestemming te geven komt van stakeholder Too Good To Go. Met behulp van een app zorgen zij ervoor dat lokale ondernemers eten dat anders niet gebruikt zou worden, kunnen aanbieden. Dit eten bieden zij aan in een Magic Box. Via de app kunnen consumenten een Magic Box kopen. 90% van het voedsel in de box wordt in praktijk alsnog gegeten door consumenten, die zo de lokale ondernemer op een positieve manier ontmoeten. De ondernemer hoeft minder weg te gooien én krijgt nieuwe klanten over de vloer. Goed voor consumenten, lokale ondernemers en de wereld!

 

Zie hieronder de nieuwe versie van de Impact Video
met nog meer oplossingen!

 
 

 

WIL JE ZELF OOK MEEDOEN AAN ÉÉN VAN ONZE INITIATIEVEN ZOALS DE
HORECA FOOD WASTE CHALLENGE?

Aanmelden kan via www.horecafoodwastechallenge.nl.
Samen maken we Nederland #verspillingsvrij.

X