parallax background

In de Out of Home sector is veel winst te behalen in kilo’s voedsel, CO2 -uitstoot én in euro’s

In de Out of Home sector draait het om eten, gastvrijheid en een fijne ervaring voor je klant. Je wilt je klant het beste serveren en ruime keuze aanbieden. COVID-19 laat echter zijn sporen na in de Out of Home sector en ook de oorlog in Oekraïne heeft grote impact door de stijgende grondstof- en energieprijzen. Het is daarom als bedrijf in deze tijd nóg belangrijker om efficiënt met je grondstoffen om te gaan. De aanpak van voedselverspilling is daarbij belangrijk en je bespaart daar niet alleen euro’s mee, maar ook kilo’s voedsel en CO2-uitstoot.

Verschillende van onze stakeholders bieden op deze pagina praktische voorbeelden en oplossingen. En ook onderstaande challenge, adviezen en tips kunnen helpen om met deze uitdaging aan de slag te gaan.

Voorbeelden

Meerdere cateraars en restaurants in Nederland pakken voedselverspilling op verschillende manieren aan. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van vier van onze stakeholders.

Compass Group

Een belangrijk punt op de (mondiale) agenda van Compass Group is het tegengaan van voedselverspilling. Het bedrijf werkt hieraan met hun ‘zero waste’ platform NuLa. Het platform is gebaseerd op drie pijlers: Milieu, Mens & Maatschappij en Vitaliteit. Daarnaast werkt het bedrijf samen met partners zoals De Clique, Too Good To Go en Winnow Solutions om de hoeveelheid voedselverspilling op de locaties van Compass Group te halveren en mensen thuis te motiveren om minder voedsel te verspillen.  

Hutten

Thema’s als duurzaamheid, circulariteit, inclusiviteit, transparantie, vitaliteit, gezondheid en geluk zijn belangrijke thema’s binnen Hutten. Het bedrijf zet zich al jarenlang in om voedselverspilling tegen te gaan. Eigenaar Bob Hutten is in 2015 De Verspillingsfabriek gestart. In deze fabriek worden van geredde groenten weer smaakvolle producten zoals soepen en sauzen gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

KFC

KFC werkt elke dag met verse kip. Het bedrijf vindt het belangrijk om op een goede manier om te gaan met de kip die over is en deze niet te verspillen. Daarom is het KFC Food Donation Program opgezet. Een samenwerking met het Leger des Heils waarbij de kip die over is, wordt gedoneerd. De kip die over is, wordt ingevroren en door distributiepartner Havi gedistribueerd naar het Leger des Heils.

McDonald’s

McDonald’s wil graag dat gasten en betrokken partijen zich goed voelen bij McDonald’s als merk en als bedrijf dat haar verantwoordelijkheid neemt. Vijf jaar geleden introduceerde McDonald’s een nieuw keukensysteem op basis van het principe ‘made to order’. Nederland was één van de eerste Europese landen waarvan alle restaurants deze werkwijze hanteerden. Door het nieuwe systeem bespaarde McDonalds afgelopen 5 jaar in totaal zo’n 2.000.000 kg aan voedselverspilling.

Buffetten

Wereldwijd wordt een derde van het geproduceerde voedsel verspild. Internationaal onderzoek laat zien dat de verspilling bij buffetten zelfs nog hoger ligt: rond de 50%. Dat er meer verspild wordt bij buffetten, is niet verwonderlijk. Mensen houden van een goed gevuld buffet dat overdaad uitstraalt. Als het buffet wordt leeggeruimd, ‘mag’ veel niet bewaard worden voor een volgende dag.

Nu is er geen restaurantmanager of kok die het leuk vindt om eten dat met liefde is bereid, weg te gooien. Het kost ecologisch veel, maar financieel ook. Voedselverspilling in Europa is verantwoordelijk voor 6% van de totale uitstoot van broeikasgassen door menselijke activiteit.

In deze infographic zijn tips & tricks verzameld om voedselverspilling bij buffetten te verminderen en voorkomen. Zo kun je zelf met voedselverspilling aan de slag. 

Oplossingen

Een aantal bedrijven heeft oplossingen ontwikkeld om voedselverspilling te voorkomen en verminderen bij restaurants en cateraars. Zo kun je aan de slag met data, menuplanning en inkoop.

Greendish

Greendish heeft tools ontwikkeld die het een keukenteam makkelijk maakt om voedselverspilling tegen te gaan en het voedselaanbod duurzaam en gezond te maken. Via één van de tools kunnen restaurants een nulmeting doen en krijgen ze snel inzicht in waar ze staan op gebied van o.a. voedselverspilling. Vervolgens kunnen ze aan de slag met behulp van de Greendish Academy om menu’s, gerechten, inkoop en werkwijze aan te passen.

InstockMarket

Bij InstockMarket kun je net als in een gewone groothandel verse producten kopen. Het enige verschil is dat deze producten gered zijn van verspilling. Denk aan kromme courgettes of een overschot aan rijpe mango’s: producten waar helemaal niets mis mee is. InstockMarket biedt deze producten van boeren, telers en producenten aan, aan de horeca. Daarnaast gaat ook een deel naar de voedselbank.

Leanpath

Leanpath biedt een oplossing op gebied van het meten van voedselverspilling. Ze beschikken over verscheidene intelligente weegschalen zie zowel keuken- als platewaste kunnen meten. Voor zowel grote als kleine keukens heeft Leanpath kostefficiënte mogelijkheden.

Orbisk

Als je weet wat er weggegooid wordt, kun je daar ook je inkoop op aanpassen. Orbisk heeft een volledig geautomatiseerde voedselafval monitor. De prullenbak van een horecaonderneming wordt uitgerust met een weegschaal en een smart camera. De camera gebruikt een beeldherkenningsalgoritme voor het herkennen van de ingrediënten in het beeld. De Orbisk-machine registreert welk en hoeveel voedsel er verloren gaat, maar ook wanneer en waarom. Deze informatie helpt weer om porties te balanceren, voorraad te optimaliseren en efficiënter te plannen. Dit levert niet alleen minder afval op, maar ook kostenbesparing.

 

 

 

 

Wastewatchers

Wastewatchers helpt bedrijfsrestaurants met voorspellende algoritmes die het aantal bezoekers en de afzet per productcategorie in kaart brengt. Waar je bijvoorbeeld aan kan denken is de juiste inzet van de juiste producten op de juiste dag. Van nature eet de consument namelijk gezonder op een dinsdag dan op een vrijdag. De kans op verspilling bij salades neemt daarom ook toe op de vrijdag. Op basis hiervan kun je je assortiment bepalen en hoef je minder weg te gooien. Producten niet weggooien en wel verkopen, dat levert dus dubbele winst op.

We Design Food

We Design Food is een food concept bureau dat vanuit food design bedrijven helpt om productkwaliteit en foodconcepten te verbeteren. De concepten gaan over o.a. verwaarding van reststromen en het minimaliseren van voedselverspilling door innovatie. Ze kijken kritisch naar o.a. inkoop, verkoop, portionering en data.

Winnow Solutions

Winnow Solutions helpt keukens om beter inzicht te krijgen in de mate van voedselverspilling. Ze bieden een AI-tool (AI = Artificial  Intelligence) die o.b.v. data de stromen inzichtelijk maakt. De machine weegt het afval, maakt foto’s en traint zichzelf hiermee om te herkennen wat is weggegooid.

 

Als er toch iets overblijft

 

Verspilling voorkomen is de beste manier om minder voedsel te verspillen. Maar als er onverhoopt toch eten of drinken over blijft, bieden de volgende bedrijven en organisaties mogelijke oplossingen.

PHENIX

Phenix werkt samen met out-of-home en retail organisaties om voedselverspilling te voorkomen en verminderen. Ze bieden verschillende oplossingen zoals een tool om houdbaarheidsdata te monitoren in de schappen, een app waar producten tegen de houdbaarheidsdatum aan verkocht kunnen worden en de mogelijkheid om producten in verrassingsmanden te verkopen of te doneren aan goede doelen. Ook geven ze bedrijven specifieke adviezen wat ze het beste kunnen doen in hun situatie om voedselverspilling aan te pakken om het voedsel zo hoog mogelijk te verwaarden.

Too Good To Go

Een andere manier om niet-gegeten voedsel een goede bestemming te geven komt van stakeholder Too Good To Go. Met behulp van een app zorgen het bedrijf ervoor dat lokale ondernemers eten dat anders niet gebruikt zou worden, kunnen aanbieden. Dit eten biedt het bedrijf aan in een Magic Box. Via de app kunnen consumenten een Magic Box kopen. 90% van het voedsel in de box wordt in praktijk alsnog gegeten door consumenten, die zo de lokale ondernemer op een positieve manier ontmoeten. De ondernemer hoeft minder weg te gooien én krijgt nieuwe klanten over de vloer. Goed voor consumenten, lokale ondernemers en de wereld!

Voedselbanken Nederland

Méér dan een miljoen mensen in Nederland leven onder de armoedegrens. Horecabedrijven kunnen meehelpen: door het eten dat niet gegeten wordt aan de voedselbank te geven. De Voedselbanken Nederland zorgt dat het terechtkomt bij mensen die het bijzonder goed kunnen gebruiken. Een heel mooie manier om verspilling tegen te gaan want zo zet je in op zowel duurzaamheid als op sociaal maatschappelijk vlak.

HORECA FOOD WASTE CHALLENGE

Nederlandse restaurants en hotels kunnen jaarlijks veel geld en voedsel besparen door minder voedsel te verspillen. Het online programma Food Waste Challenge laat zien dat besparingen van meer dan 50 procent haalbaar zijn. Goed voor onze planeet én de portemonnee. Nederlandse horecaondernemers kunnen zich aanmelden voor dit gratis programma en krijgen 8 weken online begeleiding. Deelname aan de Food Waste Challenge is gratis, makkelijk en kost horecaondernemers weinig tijd. Het is een initiatief van de Rabobank en Samen Tegen Voedselverspilling.

Ben je horecaondernemer en wil je ook meedoen? Kijk voor alle informatie en het aanmeldformulier op www.horecafoodwastechallenge.nl.
Samen maken we Nederland #verspillingsvrij.

parallax background

Word ook stakeholder!

Eén van de manieren om zelf in actie te komen is door je als stakeholder bij Samen Tegen Voedselverspilling aan te sluiten. Ben je ondernemer en wil je weten op welke wijze jouw bedrijf of organisatie kan bijdragen aan Samen Tegen Voedselverspilling? Neem dan contact op met ons op.