Retail

parallax background

Als retailer zijn er meerdere manieren om ervoor te zorgen dat voedselverspilling wordt voorkomen en verminderd

Van al het voedsel dat supermarkten in Nederland aanbieden, wordt gemiddeld 98,3% verkocht. 1,7% van het voedsel, uitgedrukt in kilogrammen, komt niet bij de consument terecht. Dit laat onderzoek zien uitgevoerd door supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Wageningen Universiteit & Research (WUR) en het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit onder de vlag van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. 

De retail heeft te maken met veel soorten productcategorieën en bijbehorende eisen waardoor voedselverspilling een uitdaging kan zijn. Toch zijn er meerdere manieren om ook in de retail voedselverspilling aan te pakken. Zo kan houdbaarheid worden voorspeld en kunnen producten die tegen het einde van de houdbaarheid aanlopen, voor een gereduceerd tarief worden verkocht.
Een aantal van onze stakeholders helpt je hier graag bij verder of geeft een aantal voorbeelden.

 

Voorbeelden

Meerdere retailers in Nederland pakken voedselverspilling op verschillende manieren aan. Onderstaand vind je een aantal voorbeelden van vier van onze stakeholders.

Albert Heijn
Albert Heijn voorkomt op vele manieren voedselverspilling. Bijvoorbeeld door strak op hun bevoorrading te sturen, producten op tijd af te prijzen en nauw samen te werken met de voedselbanken. Ook gaan ze het gesprek aan met leveranciers. Samen met hun leveranciers kijken ze of ze THT-codes kunnen optimaliseren. Ze nemen producten onder de loep en waar mogelijk worden THT-codes gewijzigd. Dit levert extra verkoopdagen op en minder verspilling.
Voor een aantal winkels maakt Albert Heijn gebruik van nieuwe technieken die kunnen helpen bij het verminderen van voedselverspilling. Eén van die technieken is dynamisch afprijzen: het automatisch afprijzen van producten op basis van de houdbaarheid. Hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting. Albert Heijn rolt deze techniek nu over steeds meer winkels uit.

Albert Heijn betrekt ook consumenten bij het onderwerp. Zo verkopen ze groente en fruit die door hun afwijkende vorm of uiterlijk eerst niet in de winkel terecht kwamen, onder de naam Buitenbeentjes. Daarnaast staat op de 35% kortingssticker 'Samen tegen verspilling'. Met deze kortingsstickers probeert Albert Heijn op de laatste dag van de houdbaarheid producten nog te verkopen. Om klanten te inspireren staan er tips op de website van Albert Heijn om minder voedsel te verspillen.

Albert Heijn To Go werkt samen met Too Good To Go. Via de app van Too Good To Go worden ‘magic boxen’ aangeboden. De inhoud van de box is afhankelijk van wat er die dag is overgebleven bij het betreffende Albert Heijn To Go filiaal. Ook werkt Albert Heijn samen met de voedselbanken. Verse producten die een te korte houdbaarheid hebben om nog te worden verkocht in de winkels en lang houdbare producten die uit het assortiment gaan, worden gedoneerd.

Jumbo
Jumbo werkt aan de vermindering van voedselverspilling door zelf minder voedsel weg te gooien én door hun klanten te inspireren hetzelfde te doen. Jumbo richt de keten zo in dat zoveel mogelijk voedsel op de juiste plek terechtkomt en zo min mogelijk wordt verspild.

Dit begint bij de afspraken die tussen Jumbo en boeren worden gemaakt. Ze maken afspraken over hoeveelheden en Jumbo geeft de boeren inzicht in hun verkoopcijfers. Hierdoor wordt de kans op voedselverspilling voorkomen.
Daarnaast krijgt elke Jumbo-winkel besteladvies op basis van data (verkoopgegevens, feestdagen, lokale evenementen, weersvoorspellingen). Dit helpt winkels om de juiste hoeveelheid te bestellen.
Blijven er uiteindelijk toch producten over, dan probeert Jumbo deze zoveel mogelijk een goede bestemming te geven. Producten zoals vlees(waren), vis, groentemixen en sappen met de houdbaarheidsdatum van vandaag worden tegen een gereduceerd tarief aangeboden. Deze producten zijn te vinden in het ‘Samen minder Verspillen’ schap in 580 winkels.
Daarnaast verwerkt Jumbo overgebleven producten in nieuwe producten. Zo maken de Jumbo Foodmarkten van overrijpe bananen bananenbrood en verwerken ze overgebleven groenten in sauzen en soepen.
In september 2020 introduceerde Jumbo het concept ‘Brood van Brood’. Met dit concept wil Jumbo de verspilling van brood verder aanpakken. Jumbo is hiermee de eerste supermarktketen die nieuwe, dagverse broden gemaakt van retourbrood in de schappen legt.

Ook werkt Jumbo samen met de Voedselbanken Nederland. Producten die overblijven of retour komen in distributiecentra worden beschikbaar gesteld aan de lokale voedselbanken, winkels werken samen met de lokale voedselbank en Jumbo heeft in tijden van COVID-19 het Koningsontbijt (dat vanwege COVID-19 niet door kon gaan) beschikbaar gesteld aan de voedselbanken.
Om klanten te inspireren heeft Jumbo een website pagina vol met tips om thuis voedselverspilling te verminderen. Daarbij worden ook recepten gedeeld die gemaakt kunnen worden met groente of fruit dat over is.

Lidl
Voedselverspilling verminderen staat bij Lidl hoog op de agenda. Als discounter wordt er van nature weinig verspild. Vraag en aanbod worden dan ook zo goed mogelijk op elkaar afgestemd.

Lidl staat continu in contact met haar groente en fruit leveranciers om te voorkomen dat zij met overproductie of producten met afwijkende maten blijven zitten. Groente en fruit producten uit de winkels die toch overblijven en niet meer verkocht kunnen worden gaan naar de voedselbank. Daarnaast gebruiken winkels een 30% kortingssticker op producten die nog maar beperkt houdbaar zijn.

In Nederland heeft Lidl het concept ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’ uitgerold. Producten zoals kaas, brood en melk worden voortaan – op de laatste dag van hun houdbaarheidsdatum – verkocht voor 0,25 eurocent; vlees, vis en vega-producten voor 0,50 eurocent. Brood kan de klant de dag erna tot 12:00 uur kopen voor 0,25 eurocent. Daarnaast kunnen consumenten via de Too Good To Go app een box met groenten en fruit bestellen en ophalen in de Lidl winkels. De boxen kosten €2,99, maar bevatten drie keer zoveel in originele waarde.

Samen met verschillende ketenschakels heeft Lidl een circulaire ketensamenwerking opgezet. Het brood dat bij Lidl niet verkocht wordt gaat via Bakkerij Holland naar Nijsen/Granico waar het brood verwerkt wordt tot kippenvoer. Kipster voert dit aan hun legkippen waarna de eieren bij Lidl worden verkocht.

SPAR university
In 2023 wil SPAR university niets meer weggooien. Dit houdt in dat alle producten die overblijven, door bijvoorbeeld een beperkte houdbaarheidsdatum, worden aangeboden in de Zero Waste Bag. Via de app van SPAR university kunnen consumenten de Zero Waste Bag kopen. Het is elke keer weer een verrassing wat er in de tas zit. Voor een vast bedrag van €3 koopt men een tas met daarin producten die minimaal een originele waarde van €10 hebben. De Zero Waste Hero (één van de teamleden van SPAR university) zorgt er met het team voor dat elke dag producten in de winkels worden verzameld die anders verspild zouden worden.

Data-technologieën

Technologie is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Voor preventie en vermindering van voedselverspilling in de retail zijn er verschillende mogelijkheden om data-technologie in te zetten.

EyeOn
EyeOn is een bedrijf dat advies geeft over planning en forecasting en gespecialiseerd is in het optimaliseren van stromen in de keten. Het bedrijf maakt de keten transparant door gebruik van grote hoeveelheden data en verschaft daarmee inzicht hoe processen kunnen verbeteren om verspilling te voorkomen. Zo heeft EyeOn in samenwerking met retailers de derving in distributiecentra en in winkels gereduceerd.

Keep-it Technologies
Keep-it heeft een real time houdbaarheidsindicator ontwikkeld die laat zien hoeveel dagen een product nog houdbaar is. De indicator is gekalibreerd op basis van houdbaarheidsdata van specifieke producten. In combinatie met de temperatuur waaraan het product is blootgesteld, berekent de indicator hoeveel dagen het product nog houdbaar is. Gebruik van de indicator kan voedselverspilling effectief verminderen omdat houdbaarheid veel te maken heeft met de temperatuur waaraan het product is blootgesteld. In 2012 werd de Keep-it houdbaarheidsindicator in Noorse supermarkten voor het eerst geïntroduceerd.

OneThird
OneThird ontwikkelde een intelligente scanner waarmee op elk moment de houdbaarheid van groenten en fruit kan worden voorspeld. Zo kan er eenvoudig bepaald worden hoelang het nog duurt voordat het product niet meer acceptabel is om te verkopen. Het doel van OneThird is om objectieve houdbaarheidsdata en gerelateerde informatie in real-time beschikbaar te maken voor verschillende schakels in de keten. Hierdoor kunnen er beter besluiten worden genomen, kijkend naar de houdbaarheid, waardoor voedselverspilling vermindert. OneThird biedt retailers objectieve houdbaarheid voorspellende oplossingen waardoor betere inspecties kunnen worden uitgevoerd bij binnenkomende producten.

Orcado
Orcado ontwikkelde een gecombineerd product, genaamd Supplybrain. Dit is geavanceerde software waarin meerdere modules beschikbaar zijn: forecasting, VMI (Vendor Managed Inventory) en demandplanning. Met deze drie modules wordt o.a. geavanceerde forecasting software gebruikt om verspilling te voorkomen en kosten te reduceren en wordt de VMI gebruikt voor de ondersteuning van het voorraadbeheer. Optimalisatie in de keten zorgt voor minder verspilling en meer rendement.

Wasteless
Wasteless biedt een kant-en-klare software oplossing voor afprijzingen van versproducten in supermarkten. De oplossing bestaat uit een dynamische ‘Pricing Engine’ die optimaal afprijst op basis van de houdbaarheidsdatum. Zo krijgen versproducten op het juiste tijdstip de juiste verkoopprijs, zodat zij worden verkocht in plaats van weggegooid. Als afprijzing voor de kortste houdbaarheid nodig is, ziet de consument deze bijvoorbeeld op een elektronisch schapkaartje of de scanner. Zo verkopen supermarkten ook de producten met een nog beperkte houdbaarheid en wordt verspilling voorkomen.

Aan het eind van de dag

Aan het eind van de dag zijn er vaak producten over die bijvoorbeeld tegen het eind van de houdbaarheidsdatum lopen. Andere producten, zoals vers brood, liggen maar één dag in de winkel. Een aantal organisaties heeft oplossingen ontwikkeld om te voorkomen dat deze producten worden verspild.

Kipster
Het kippenvoer voor de kippen van Kipster bestaat voor 97% uit restjes en voor 3% uit vitamines en mineralen. Bakkerij Holland, Kipster, Lidl en Nijsen/Granico hebben een circulaire ketensamwerking opgezet. Niet-verkocht brood van Lidl wordt via Bakkerij Holland naar Nijsen/Granico gebracht waar het wordt vermengd tot kippenvoer. Kipster voert dit aan hun kippen waarna de gelegde eieren bij Lidl worden verkocht. Kipster-kippen werken zo al scharrelend mee aan het verminderen van voedselverspilling en waarderen de reststromen, van onder andere bakkerijen, op tot eieren.

NoFoodWasted
NoFoodWasted ontwikkelde een app waarmee voedselverspilling in onder andere de retail kan worden verminderd. Organisaties zoals bakkerijen, groentewinkels, restaurants en supermarkten zetten producten die tegen de houdbaarheid aanlopen tegen een gereduceerd tarief op de app in de vorm van een NoFoodWasted Box. Consumenten kunnen één of meerdere boxen bestellen via de app en de box vervolgens afhalen bij de betreffende locatie.

Too Good To Go
Een andere manier om producten die tegen de houdbaarheid aanlopen, een goede bestemming te geven, is via de app van Too Good To Go. Met behulp van de app zorgt Too Good To Go ervoor dat onder andere retailers producten die anders niet meer verkocht zouden worden, tegen een gereduceerde prijs kunnen aanbieden. De producten worden aangeboden in een Magic Box die consumenten via de app kunnen kopen. Consumenten weten van tevoren niet welke producten er in de Magic Box zitten.

Voedselbanken Nederland
De voedselbanken helpen de mensen die gedurende een periode niet in staat zijn in hun eerste levensbehoefte te voorzien. Dat doen ze door deze mensen tijdelijk te voorzien van voedselpakketten. De retail kan daarbij helpen door het doneren van producten die bijvoorbeeld geen bestemming meer hebben. Voedselbanken Nederland zorgt ervoor dat de producten terecht komen bij mensen die het goed kunnen gebruiken. Zo worden mensen geholpen én wordt voedselverspilling tegengegaan.

Aanmeldformulier verspillingsvrije nieuwsbrief

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe verspillingsvrije acties en de Verspillingsvrije Week van 2021

X