HelloFresh en de weg tegen voedselverspilling

parallax background

HelloFresh en de weg tegen voedselverspilling

In 2019 en 2020 deed het Wuppertal Institute in opdracht van HelloFresh onderzoek naar de mate van voedselverspilling bij gebruikers van maaltijdboxen. Gebruikers uit zes landen (België, Canada, Duitsland, Groot-Brittannië, Nederland en de Verenigde Staten) werkten mee aan het onderzoek. Gemiddeld verspillen huishoudens in Nederland 27% minder voedsel wanneer ze koken uit een HelloFresh box dan wanneer ze zelf boodschappen doen en koken. Het gaat hierbij om eten dat bij het bereiden verloren gaat en in de pan of op het bord blijft liggen.

Dit komt voor 2020 neer op zo’n 807.000 kilo minder voedselverspilling in Nederland doordat mensen gebruik maken van de maaltijdboxen van HelloFresh.

Het onderzoek

Drie weken lang noteerden de gebruikers die deelnamen aan het onderzoek de hoeveelheden ingrediënten, kliekjes, snijafval en restjes op het bord. Daarbij werd aangegeven of ze zelf boodschappen hadden gedaan en gekookt, een maaltijd uit een box hadden bereid, restjes hadden gegeten of dat ze een afhaalmaaltijd hadden genuttigd. Na het onderzoek werd de vooraf gestelde hypothese bevestigd: huishoudens verspillen minder voedsel wanneer ze koken uit een maaltijdbox dan wanneer ze zelf boodschappen doen en koken.
“Er wordt minder voedsel verspild bij het koken met een maaltijdbox omdat de ingrediënten in de boxen geportioneerd zijn, en omdat alle maaltijden van tevoren voor onze klanten gepland zijn, zodat er geen ingrediënten verscheept worden die uiteindelijk niet gebruikt zullen worden” zegt Victor Smits, duurzaamheidsmanager bij HelloFresh. “Ook zorgt ons business model ervoor dat er nauwelijks eten in de schappen of magazijnen verspild wordt. We bestellen alleen ingrediënten op basis van de definitieve bestellingen die onze klanten gemaakt hebben. We houden wekelijks bij hoeveel voedsel er in onze distributieketen verspild wordt. In 2020 was dat minder dan 0,2%.”


“We zijn aangesloten bij Samen Tegen Voedselverspilling omdat onze missie als bedrijf om voedselverspilling in de maatschappij te verminderen perfect past bij de missie van Samen Tegen Voedselverspilling. Samen met de stichting en haar netwerk willen we centraal staan in de nationale dialoog over het voorkomen en verminderen van voedselverspilling en voorop lopen bij relevante initiatieven en innovaties. Samen Tegen Voedselverspilling heeft ons in 2020 bijvoorbeeld enorm geholpen bij het testen van de dynamische Keep-it indicators door ons te koppelen aan Wageningen University & Research en te ondersteunen bij het presenteren van de resultaten aan Nederlandse ministeries om deze technologie in de markt te krijgen.”

HelloFreshQuote

Victor Smits

“We zijn aangesloten bij Samen Tegen Voedselverspilling omdat onze missie als bedrijf om voedselverspilling in de maatschappij te verminderen perfect past bij de missie van Samen Tegen Voedselverspilling.”

Pilot

Jaarlijks verspillen Nederlanders zo’n 592 duizend ton eetbaar voedsel. Uit onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh blijkt dat één op de vijf Nederlanders in 2020 meer voedsel heeft verspild dan in voorgaande jaren, omdat men vaak niet weet hoe voedsel het beste bewaard kan worden. Samen met Wageningen University & Research deed het bedrijf daarom onderzoek naar de Keep-it-houdbaarheidsindicator. Deze indicator geeft op de verpakking weer tot wanneer je een vers product kunt blijven gebruiken. Zodoende hoeft de consument minder vaak eten weg te gooien.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Wageningen Food & Biobased Research bij bijna 1.500 klanten van HelloFresh. Uit het onderzoek is gebleken dat consumenten de meerwaarde zien van een houdbaarheidsindicator op versproducten in een maaltijdbox. De smart-sensortechnologie van Keep-it meet bij welke temperaturen producten onderweg bewaard zijn en geeft aan hoeveel dagen houdbaarheid nog resteren. Consumenten hoeven een product dan pas weg te gooien als het écht niet meer goed is. Het onderzoek wijst uit dat de indicator potentie heeft bij het verminderen van voedselverspilling. 76% van de deelnemers had het idee dat de indicator hen kon helpen om minder voedsel te verspillen.
Voor het onderzoek maakte HelloFresh gebruik van een voucherregeling van Samen Tegen Voedselverspilling, bedoeld voor innovaties gericht op het verminderen van voedselverspilling en het verwaarden van reststromen. Wageningen Food & Biobased Research voert deze regeling uit in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Aanmeldformulier Verspillingsvrije Week

Ja, ik meld me aan voor de Verspillingsvrije Week en blijf op de hoogte van nieuwe Verspillingsvrije acties.

X