Aan de start van de Verspillingsvrije week introduceert Jumbo Supermarkten het concept ‘Brood van Brood’. Jumbo is hiermee de eerste supermarktketen die nieuwe, dagverse broden gemaakt van retourbrood in de schappen legt. In eerste instantie gaat het om een Knip Wit én Knip Volkoren brood onder het Jumbo huismerk. Met deze pilot wil Jumbo verspilling in haar keten verder tegengaan én onderzoekt Jumbo uitbreiding naar andere broodsoorten.
Het vervaardigen van nieuw brood uit brood is een oeroud ambachtelijk bakprincipe dat Jumbo samen met haar broodbakkers nieuw leven inblaast. Het brood dat retour komt wordt verwerkt tot een voordeeg, dit wordt als ingrediënt gebruikt voor de ‘brood van brood’ knipbroden. “Bij Jumbo zijn trots op de introductie van ‘Brood van Brood’,” zegt Olaf de Boer, directeur Commercie. “Niet alleen omdat het een mooi, ambachtelijk product is met een zeer rijke smaak, maar vooral ook omdat het aansluit bij onze doelstelling om voedselverspilling verder terug te dringen. Brood is één van de meest verspilde producten op de winkelvloer. Naast het slimme bestelproces dat we inzetten, willen we met ‘Brood van Brood’ de verspilling van brood verder aanpakken. Als onze klanten dit omarmen, zullen we bakprincipe gaan uitbreiden naar meer broodsoorten”.