Hoteliers in Amsterdam gaan voor verspillingsvrij

28-05-2024
Out-of-home
Nieuws
Meten & monitoren

De deelnemende hoteliers in de No Waste Challenge 020 in Amsterdam zijn sinds februari bezig met het meten en terugdringen van hun voedselverspilling. In samenwerking met Orbisk, Wastewatchers en Instock is er in de afgelopen tijd al heel wat goed voedsel bespaard. Op 14 mei vond een tussentijdse check-in bijeenkomst plaats met alle deelnemers.

Kennis en ervaringen delen tijdens de bijeenkomst
Tijdens de tussentijdse check-in heeft Ron de Wagenaar, chef bij Four Elements, meer verteld over zijn aanpak tegen voedselverspilling bij Four Elements en de andere hotels waar hij heeft gewerkt. Er is gesproken over het voorspellen van de verkoop door het inschatten van het gastenprofiel, het gebruik van snijresten voor ‘jus de veau’ en het serveren van een flexibel menu, waarbij chefs kunnen inspelen op wat er op voorraad is.

De deelnemers wisselden ervaringen uit en vertelden over het enthousiasme waarmee het keukenpersoneel de No Waste Challenge 020 aangaat. Iedere gram voedsel die niet wordt verspild, voelt als een overwinning. Dit enthousiasme is precies wat nodig is voor een verspillingsvrije hotelsector in Amsterdam.

Interessante take-away’s
Een aantal interessante take-away’s van de bijeenkomst:

· Medewerkers zijn cruciaal in het terugdringen van verspilling.
Maandelijkse of wekelijkse updates voor het hele team kunnen bijdragen aan bewustwording onder de medewerkers. Zorg ervoor dat er een veilige plek ontstaat om bijvoorbeeld te vragen of een product echt weg moet, en voor het delen van ideeën en oplossingen.

· Duidelijke ‘signing’ bij het ontbijtbuffet helpt verspilling voorkomen.
Kleurrijke bordjes en posters met positieve informatie over de no waste-doelstelling maken de gasten meer bewust en motiveren zo tot minder verspillend gedrag. Daarnaast herinneren sommige hoteliers hun gasten eraan dat ze gerust nog een keer langs het buffet kunnen gaan in plaats van meteen een extra portie mee te nemen. Ook ging het over het gebruik van slimme marketing: ‘Wist je dat 85% van de gasten hun bord leeg achterlaat?’.

· Hotels vinden een andere bestemming voor overgebleven eten van het buffet.
Dit wordt opgediend voor het personeelseten, via Too Good To Go of voor donatie.

· Chefs spelen met hun aanbod in op de verschillende typen gasten die zij verwachten en hun eetgewoontes.

De volgende bijeenkomst, die in september plaatsvindt, markeert het einde van deze No Waste Challenge 020. Dan wordt de gemaakte impact van de challenge bekendgemaakt en wordt besproken hoe we verder werken aan een verspillingsvrije hotelsector in Amsterdam.

Over de No Waste Challenge 020
De No Waste Challenge 020 is een initiatief van Samen Tegen Voedselverspilling en de Gemeente Amsterdam in samenwerking met Green Hotel Club en Koninklijke Horeca Nederland Amsterdam. Deelnemende hotels kunnen samen met Orbisk, Wastewatchers of InstockMarket aan de slag om verspilling te meten en zo te verminderen.