OUT-OF-HOME
Voorkomen, verminderen, verwaarden

Out-of-home
Stakeholders
Oplossingen & adviezen
Meten & monitoren
Samenwerkingen

Bron foto: XArtProduction, Shutterstock.com.

In de out-of-home sector draait het om lekker eten en drinken, gastvrijheid en een fijne ervaring voor je gast. Je streeft naar niets minder dan het allerbeste, met een breed scala aan keuzemogelijkheden. Toch groeit bij consumenten de behoefte om te weten waar de ingrediënten vandaan komen, hoeveel kilometers ze hebben afgelegd, en welke impact het productieproces heeft op voedselverspilling. De klok tikt en de roep om verandering wordt steeds luider. De tijd voor verandering in de horeca is nu. Duurzaamheid is niet alleen een trend, het is de sleutel tot succes. Het is hetgeen wat jouw gasten verlangen, en hetgeen wat toekomstig talent aantrekt. De aanpak van voedselverspilling is daarbij belangrijk en je bespaart daar niet alleen euro’s mee, maar ook kilo’s voedsel en CO2-uitstoot. 

Unieke kans

De foodservicesector is behoorlijk divers en de bekende cijfers over voedselverspilling in verschillende subsectoren lopen uiteen. Van 2-3% in grote fastfoodketens, 4-5% in bedrijfscatering, 30% in buffetcatering tot 40-50% in ziekenhuizen. Steeds meer ondernemingen in de foodservicesector meten de voedselverspilling in hun bedrijfsvoering om die doelgericht aan te kunnen pakken. Aangezien ongeveer 12% van de totale voedselverspilling plaatsvindt in de foodservicesector, heeft deze sector meer aandacht nodig. Daarnaast gebruiken chefskoks graag hoogwaardige producten zoals vlees en vis, met een hoge CO2-footprint. Ook zitten restaurants aan het einde van de keten, wat betekent dat er al veel energie in dit voedsel is geïnvesteerd gedurende de lange weg die het heeft afgelegd. Als culinaire experts hebben zij de unieke kans om hun gasten mee te nemen in het vernieuwende verhaal van een verspillingsvrije out-of-home sector. 

Verspilling voorkomen, verminderen & verwaarden

Er wordt al het een en ander ondernomen om de out-of-home sector verspillingsvrij te maken. Zo kunnen bereide gerechten vaak nog via andere kanalen verkocht worden voor een gereduceerde prijs en worden er steeds vaker doggybags aangeboden. Cateraars serveren soms minder dan wat is besteld, met de mogelijkheid om bij te bestellen, en restaurants besteden zorgvuldig aandacht aan portiegroottes en de standaard garnituren op het bord. 

Ladder van Moerman

In de strijd tegen voedselverspilling maken we het meeste verschil door ons te focussen op het voorkomen van voedselverspilling. Echter kunnen we niet voorkomen dat er op sommige momenten toch een overschot aan voedsel ontstaat. Daarom houden we ons ook bezig met het verminderen en verwaarden van voedselverspilling. Dit doen we volgens de Ladder van Moerman

Welke oplossingen zijn er voor bedrijven in de out-of-home sector die voedselverspilling willen voorkomen, verminderen en verwaarden? Dat lees je hieronder! 

Oplossingen van onze stakeholders

1. Voorkomen (preventie)

2. Verminderen

3. Verwaarden
Reststromen naar voedsel

Voorbeelden

Praktische informatie, tools & tips

Tips voor horecaondernemers

Alle tips voor een verspilingsvrije horeca:
Lees je hier.

Voorkom verspilling bij buffetten

Alle tips voor een verspilingsvrij buffet:
Lees je hier.

Wiel van gedragsverandering

Verminder voedselverspilling in je bedrijf door gedragsverandering bij medewerkers: ‘Wiel van Gedragsverandering’.
Lees het hier.

Interventies

Alle interventies die je als organisatie kan gebruiken om jouw medewerkers en klanten te helpen om thuis minder voedsel te verspillen:
Die vind je hier.

Lees hier het laatste verspillingsvrije nieuws uit de out-of-home sector.