RETAIL
Voorkomen, verminderen, verwaarden

Retail
Stakeholders
Oplossingen & adviezen
Meten & monitoren
Samenwerkingen

Bron foto: Photobac, Shutterstock.com.

Supermarkten verkochten in 2022 gemiddeld 98,62% van al het voedsel dat werd aangeboden. Dat betekent dat 1,38% van het voedsel niet bij consumenten terecht kwam. Daarmee is de hoeveelheid voedselverspilling in supermarkten met 13,8% afgenomen ten opzichte van 2020 en met 17,4% sinds 2018. Dit blijkt uit onderzoek door Wageningen University & Research op basis van zelfrapportage door supermarkten, in opdracht van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit, gecoördineerd door stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Aan deze zelfrapportage werkten acht Nederlandse (online) supermarktketens mee: Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Jumbo, Lidl, Picnic en PLUS. Samen beslaan zij bijna 85% van de Nederlandse markt. Ook HelloFresh heeft data aangeleverd.

Rol supermarkten

Supermarkten spelen een belangrijke rol in de aanpak van voedselverspilling, niet alleen in de eigen operatie, maar ook in de hele keten. Bijvoorbeeld door met hun leveranciers duurzame afspraken te maken, kwaliteitsnormen aan te passen, nieuwe technologieën toe te passen en in te zetten op bewustwording onder consumenten.

Bekijk deze infographic voor cijfers en oplossingen over de inzet van supermarkten tegen voedselverspilling:


Ladder van Moerman

In de strijd tegen voedselverspilling maken we het meeste verschil door ons te focussen op het voorkomen van voedselverspilling. Echter kunnen we niet voorkomen dat er op sommige momenten toch een overschot aan voedsel ontstaat. Daarom houden we ons ook bezig met het verminderen en verwaarden van voedselverspilling. Dit doen we volgens de Ladder van Moerman. Want producten waar liefde, aandacht en energie in is gestopt horen op een plek terecht te komen waar ze van waarde zijn. 

Welke oplossingen zijn er voor retailers die voedselverspilling willen voorkomen, verminderen en verwaarden? Dat lees je hieronder!

Oplossingen van onze stakeholders

1. Voorkomen (preventie)

2. Verminderen

3. Verwaarden
Reststromen naar voedsel

Reststromen naar diervoeder

Voorbeelden

Meerdere retailers in Nederland pakken voedselverspilling op verschillende manieren aan. Onderstaand vind je een aantal voorbeelden van onze stakeholders.

Praktische informatie, tools & tips

Supermarkten

Lees hier hoeveel voedsel er wordt verspild bij supermarkten.
Nieuwe resultaten.

Verspillingsvrije broodketen

Tips & tricks voor een verspillingsvrije broodketen bij bakkers en supermarkten.
Lees ze hier.

Wiel van gedragsverandering

Verminder voedselverspilling in je bedrijf door gedragsverandering bij medewerkers: ‘Wiel van Gedragsverandering’.
Lees het hier.

Interventies

Alle interventies die je als organisatie kan gebruiken om jouw medewerkers en klanten te helpen om thuis minder voedsel te verspillen:
Die vind je hier.

Lees hier het laatste nieuws uit de retail sector.