Lidl

Lidl

"’De lancering van ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’ is een concrete stap voor Lidl om Voedselverspilling nog verder tegen te gaan. Wij pakken op deze wijze verspilling op de laatste houdbaarheidsdatum aan. De klant profiteert hiervan door verse producten voor slechts een kwartje te kunnen kopen, dat is win – win."

STV-Lidl-Quirine de Weerd

Quirine de Weerd

Manager Corporate Responsibility & Relations Lidl
 

Maatregelen tegen voedselverspilling

Voedselverspilling tegengaan staat bij Lidl hoog op de agenda. De supermarkt heeft zich dan ook gecommitteerd aan de doelstelling om in 2030 in de gehele keten 50% minder te verspillen. Als discounter wordt er van nature weinig verspild. Binnen de efficiënte bedrijfsvoering wordt vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar afgestemd. Maatregelen tegen voedselverspilling zijn er dus al enige tijd. In de winkels wordt de 30% kortingssticker gebruikt op producten die nog maar kort houdbaar zijn.

Daarnaast staat Lidl continu met haar groente en fruit leveranciers in contact om bijvoorbeeld te voorkomen dat zij met overproductie of producten met afwijkende maten blijven zitten. Groente en fruit producten die in de winkel toch overblijven en niet meer verkocht kunnen worden gaan al sinds 2013 naar de Voedselbank. Afgelopen twee jaar is ruim 460.000 kilo gedoneerd. Het brood gaat, nadat het niet meer verkocht kan worden, naar producenten van diervoeding.

'Verspil mij niet, ik ben nog goed'

Om voedselverspilling nog verder terug te dringen is Lidl in Nederland een pilot gestart. Onder de noemer: ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’, verkoopt de keten op de laatste dag van houdbaarheid nog kwalitatief goede producten voor slechts 25ct (een kwartje). Verspil mij niet – producten liggen duidelijk herkenbaar in de winkel. Het gaat om:

  • 2 kilo groente en fruit boxen
  • Vers vleesartikelen en vis.
  • Koelverse producten (bijv. koelverse sandwiches, gesneden groente en zuivel)
  • Hele broden en broodjes van onze bakkerijafdeling

 

In 24 filialen loopt sinds eind augustus een pilot. Daarnaast is Lidl in 3 filialen een test gestart met de verspillingsapp Too Good To Go.

Samen met de kennis vanuit de Stichting hoopt Lidl Nederland de komende jaren nog verder verspilling in de gehele keten te kunnen terugdringen.
 
X