Wist je dat we in Nederland jaarlijks gemiddeld 14 liter zuivel per persoon onnodig weggooien? Dat maakt zuivel één van de meest verspilde producten in ons land, terwijl dit niet hoeft. Om dit onder de aandacht te brengen is Zuivelpak de publiekscampagne ‘Kijk, ruik, proef en vouw!’ gestart.
De meeste zuivelproducten kunnen nog goed na de THT-datum geconsumeerd worden. Als consumenten goed kijken, ruiken en proeven, kunnen ze dat zelf beoordelen. Deze boodschap staat centraal in de nieuwe campagne.
Door daarnaast yoghurt- en vlapakken goed te vouwen, kan er een extra portie uit het pak gehaald worden. Dat voorkomt voedselverspilling. Veel drankenkartons hebben vouwlijnen zodat goed vouwen nog makkelijker is. Een leeg en plat pak helpt bovendien bij de recycling van drankenkartons. In de Zuivelpak-commercial wordt ‘kijk, ruik, proef en vouw’ uitgelegd om voedselverspilling te voorkomen en betere recycling mogelijk te maken.
Zuivelpak is een initiatief van de zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten. De commercial ‘Zuivelpak – kijk, ruik, proef en vouw!’ is vanaf vrijdag 2 april tot aan de zomer te zien als pre-roll bij RTLXL. Daarnaast wordt de campagne gepromoot via Facebook, het Zuivelpak YouTube-kanaal, de campagnewebsite www.zuivelpak.nl en andere online en offline media.