VERGROOT DE IMPACT VAN JE ACTIE MET DEZE IMPACTMAKERS

Wil jij zoveel mogelijk consumenten motiveren om thuis minder te verspillen, maar weet je niet hoe? Of ben je op zoek naar tips om écht impact te hebben? Download dan onderstaande PDF. Hierbij staat voorop dat alle positieve aandacht voor het tegengaan van voedselverspilling helpt.

Gebruik #verspillingsvrij en sluit daarmee aan bij de landelijke beweging. Zo wordt minder voedsel verspillen zichtbaarder en nóg meer de norm.
 

ZET IN OP ACTIVITEITEN DIE VOEDSELVAARDIGHEDEN VERGROTEN.

Bied handelingsperspectief op:

  • kopen: gebruik een boodschappenlijstje, check je voorraad, maak een planning.

  • koken: weeg je eten af, weet hoeveel je nodig hebt per persoon, weet wat je allemaal van een

    product kunt eten en wees creatief met restjes.

  • bewaren: bewaar je eten op de juiste plek, gebruik je zintuigen na de THT-datum (ten minste

    houdbaar tot) en vries eten in om het langer te bewaren.

 

FRAME POSITIEF!

Laat zien wat goed gaat en hoeveel béter we het nog kunnen doen in plaats van dat je het slechte voorbeeld laat zien. Het goede voorbeeld motiveert de consument om in actie te komen. Laat dus iemand zien die porties op maat afmeet in plaats van iemand die een half bord in de afvalbak gooit. Een positieve norm kun je ook in tekst terug laten komen. Denk bijvoorbeeld aan deze voorbeelden:

  • ?Vind jij het ook belangrijk om minder te verspillen
  • ?Wist je dat 2 op de 3 Nederlanders al vaak een boodschappenlijstje gebruikt
  • .88% van Nederland probeert zo min mogelijk eten weg te gooien
  • !Eten over? Steeds meer Nederlanders gebruiken restjes nog in een volgende maaltijd