Na een succesvol jaar is Unwasted met haar verrassingsboxen klaar voor de volgende stap. Door samen te werken met andere fabrikanten wil Unwasted overtollige producten op een laagdrempelige manier een tweede kans geven. Wil je meer informatie of heb je interesse om deel te nemen? Neem dan contact op met Unwasted via het online contactformulier.
Wanneer lang houdbare producten korter dan 5 weken voor de houdbaarheidsdatum zitten, kunnen fabrikanten ze vaak niet meer aanbieden aan supermarkten. Terwijl ze nog wel geschikt zijn voor consumptie. Deze producten worden vaak gedoneerd aan goede doelen, zoals de voedselbanken. Toch blijven er vaak alsnog producten over. Unwasted wil deze producten, die anders vernietigd worden, verwaarden. Fabrikanten die deelnemen aan Unwasted voorkomen zo voedselverspilling. Daarnaast kunnen consumenten zo nieuwe producten leren kennen.
Unwasted is een initiatief van PepsiCo om voedselverspilling te voorkomen en het beoogt een onafhankelijk platform te zijn. Via de webshop www.unwasted.nl worden de boxen verkocht en vervolgens door PostNL aan huis geleverd. Er zijn drie soorten boxen: een Mixbox Medium met ongeveer negen producten en een Mixbox Large en Snackbox Large met ongeveer vijftien producten. De boxen zijn gevuld met A-merk producten zoals Duyvis, Lay’s en Quaker die nog minimaal drie weken houdbaar zijn. Wat er precies in zit, blijft een verrassing. Unwasted heeft geen winstoogmerk.
PepsiCo is stakeholder van Samen Tegen Voedselverspilling.