Fruit

Fruit

Het klimaat in Nederland is heel geschikt voor de teelt van appels en peren. Deze fruitsoorten hebben het hele jaar een lage milieubelasting en zijn de meest duurzame keuze. Ook fruit als bananen, citrusfruit (sinaasappels, mandarijnen etc.) en druiven hebben een relatief lage impact omdat ze groeien onder gunstige weersomstandigheden en er weinig energie nodig is voor de productie. Bij alle fruitsoorten is het natuurlijk zaak ze zo min mogelijk te verspillen. Dan is het fruit niet voor niets gekweekt, verpakt en vervoerd. Door fruit slim in te kopen en te bewaren, en creatief met rijp fruit om te gaan is er veel winst te behalen.

Fruit
 

Hoeveel fruit kunnen we jaarlijks redden?

Fruit staat op nummer 4 in de top 5 van producten waarbij de meeste winst valt te behalen (in gewicht) door thuis minder te verspillen. Het kan hierbij gaan om stukjes of gesneden fruit, maar ook om hele stuks fruit (appel, peer en banaan het meest). In totaal kan er in Nederland bijna 1 miljoen kilo fruit per week van de afvalbak worden gered. Dat is een half stuk fruit per persoon per week. Als iedereen in Nederland geen fruit meer zou verspillen, levert dat enorme winst op.

 

Thuis minder fruit verspillen met deze tips

Fruit eten is goed voor je gezondheid. Hoe kun je optimaal blijven genieten van je verse fruit? Bedenk hoeveel fruit je wilt eten, koop precies genoeg en bewaar het op de juiste plek, dan blijft het langer goed. Rijp fruit dat snel op moet, kun je goed verwerken in bijvoorbeeld de yoghurt of een smoothie.

 

 

Bewaren

Hieronder geven we aan waar fruit het langst goed blijft (bepaalde fruitsoorten kunnen zowel in de koelkast als erbuiten worden bewaard). Gesneden fruit moet altijd in de koelkast worden bewaard en is dan 2 dagen houdbaar. Je kunt ook altijd de beste bewaarplek een fruitsoort opzoeken in de Bewaarwijzer.

In de koelkast:

  • Appels en peren (blijven 2-4 weken goed in de koelkast).
  • Druiven (1 week).
  • Zacht fruit zoals aardbeien, aalbessen, bramen, bosbessen, cranberries, frambozen, kersen en kruisbessen (1-3 dagen).
  • Ook perziken en nectarines (3-7 dagen), kiwi (1-3 weken) blijven in de koelkast het langst goed. Als ze nog niet rijp zijn, kun je ze beter buiten de koelkast laten narijpen. Het zuur breekt dan af en dat komt de zoete smaak ten goede. Als ‘narijpers’ al te koud zijn bewaard, rijpen ze niet goed.
  • Wil je een lekkere zoete kiwi of perzik en eet je ze binnen 3 dagen op? Bewaar ze dan, eventueel samen met bananen op de fruitschaal.
  • Duurt het te lang voordat je die kiwi kunt eten? Wist je dat kiwi’s sneller rijpen als je ze samen met bananen of appels in een zak bewaart?

Buiten de koelkast:

  • Het meeste exotische fruit kan niet goed tegen kou en kun je het beste op de fruitschaal bewaren: zoals banaan (1 week), ananas (3-7 dagen), mango (8 dagen), meloen (1-7 dagen) en guave (2 dagen). Als je deze fruitsoorten in de koelkast bewaart, kunnen ze koudeschade oplopen. Bananen worden bijvoorbeeld zwart als je ze in de koelkast legt.
  • Citrusfruit als sinaasappels en citroenen bewaar je het beste op een koele donkere plek dan blijven ze 14 dagen goed. Als het heel warm in huis is (vanaf ca. 25 °C), kun je ze ook in de koelkast bewaren.
 

Ethyleen:

Sommige fruitsoorten zoals appels, bananen, peren en perziken scheiden het gas ethyleen af tijdens het rijpen. Bepaalde groente- en fruitsoorten kunnen hiervoor gevoelig zijn, waardoor ze sneller bederven. Sla krijgt bijvoorbeeld bruine vlekken op de nerven, aardappelen en uien lopen uit en broccoli, groene koolsoorten, peterselie en komkommer vergelen.

Sommige fruitsoorten kunnen juist baat hebben bij ethyleen in hun omgeving. Het gaat om fruitsoorten die meestal onrijp worden verkocht, zoals kiwi, en die door rijping beter gaan smaken.

 

Invriezen

Je kunt fruit invriezen, dan blijft het langer goed (8-12 maanden).

  • Vries zacht fruit als aardbeien, frambozen, bessen in een plastic bakje of op een schaal. Zorg er wel voor dat je maar een dun laagje gebruikt, anders vriezen ze aan elkaar vast.  
  • Druiven en aardbeien kun je heel invriezen. Je kunt ze bijvoorbeeld bevroren als ijsklontjes gebruiken in dranken.  
  • Snijd citroenen en limoenen in plakjes en vries ze in in een bakje of diepvrieszakje. Je kunt de schijfjes bevroren of ontdooid in je water doen, maar ook gebruiken als garnering bij bijvoorbeeld vis of vlees.  
  • Heb je sinaasappels of grapefruits over? Pers ze uit en doe het sap in een ijsblokbakje of een plastic fles en vries in.
  • Kook appels, peren, mango, abrikozen, bramen, cranberries, pruimen, rabarber tot moes en vries dit in, in een ijsblokjesbakje of plastic bakje. Een prima fruithapje voor je baby of als basis voor een heerlijke chutney bij je curry.
  • Appels en peren kun je in stukjes of schijfjes invriezen maar ze verkleuren snel. Was de partjes en leg ze voor je ze invriest 20 minuten in een oplossing van 2 eetlepels citroensap op 1 liter water.
  • Schil bananen, en snijd ze in stukken of plakjes. Je kunt ze ook heel invriezen. Vries ze in in een bakje of zakje. Bananen verliezen na het invriezen wel wat smaak. Gebruik ze bijvoorbeeld bevroren om ijs van te maken of gebruik het ontdooid in bananenbrood of een smoothie.
 

Creatief met restjes

Fruit is veelzijdig en ook nog bruikbaar als het al (over)rijp is. Restjes fruit zijn lekker om zo op te eten, op brood of in de yoghurt. Er zijn tal van mogelijkheden, denk bijvoorbeeld ook eens aan:

  • Moes of compote.
  • Broodbeleg: grof raspen of pureren en wat citroensap of kaneel toevoegen. Bekijk ook deze fruitspreads voor op brood op basis van blauwe bessen en bramen, mango of aardbeien.
  • Bij een rijstmaaltijd of op brood: gebakken banaan.
  • Op een tosti kaas: schijfjes banaan.
  • Als broodbeleg: geprakte banaan met een lepeltje yoghurt en wat kaneel.
  • Salsa: meng kleingesneden fruit met ringetjes rode peper of wat sambal en groene kruiden.
  • Toetje: pureer wat fruit in de blender en meng het met kwark of yoghurt.
  • Yoghurtijsje: maak wat vruchten en yoghurt lekkere, gezonde ijsjes.
  • Pannenkoek: vul een volkoren pannenkoek met stukjes overrijp fruit.
  • Fruitsalade: doe stukjes fruit door de salade, of maak een fruitsalade van overgebleven fruit.
  • Grillen: ananas of ander (over)rijp fruit in de grillpan of op de bbq. Lekker als toetje!

Aanmeldformulier Verspillingsvrije Week

Ja, ik meld me aan voor de Verspillingsvrije Week en blijf op de hoogte van nieuwe Verspillingsvrije acties.

X