Groente

Groente

Veel groentesoorten, zoals bloemkool, rode bieten en sla, komen van de Nederlandse akkers. Deze groenten belasten het milieu het minst. Zo ook groenten uit Nederlandse kassen waar weinig energie is gebruikt. Bij alle groenten is het natuurlijk zaak zo min mogelijk te verspillen. Dan zijn de groenten niet voor niets gekweekt, verpakt en vervoerd. Door groente slim in te kopen en goed te bewaren, maar ook door creatief met restjes om te gaan is er veel winst te behalen.

Groente
 

Hoeveel groente kunnen we redden?

Groente staat op nummer 3 in de top 5 van producten waarbij de meeste winst valt te behalen (in gewicht) door het thuis minder te verspillen. Het gaat hierbij vooral om komkommer, ui en bloemkool, maar ook om al bereide groente en rauwe en (voor)gesneden groente. In totaal kan er in Nederland ruim 1.2 miljoen kilo groente per week van de afvalbak worden gered. Per persoon komt dat neer op bijna 1,5 opscheplepel groente. Als iedereen in Nederland geen groente meer zou verspillen, levert dat enorme winst op.

 

Tips om minder groente te verspillen

Voor onze gezondheid mogen er best wat meer groente gegeten worden. Maar hoe lukt het om meer groente te eten én minder te verspillen? Check eerst wat je nog in huis hebt. Maak op basis daarvan een boodschappenlijst en noteer ook de benodigde hoeveelheden (bijvoorbeeld sperziebonen: 400 gram).

Groente op de juiste plek bewaren is ook erg belangrijk. Dan blijft het langer goed. Kort koken (blancheren) en invriezen is handig om de houdbaarheid verder te verlengen als je ziet dat je het niet op tijd opeet. Heb je restjes groente? Maak ze dan op bij de lunch, of laat ze de basis zijn van een nieuwe maaltijd.

 

Bewaren

Hieronder geven we aan waar groenten het langst goed blijven (bepaalde groenten kunnen zowel in de koelkast als erbuiten worden bewaard). Gesneden groenten moeten altijd in de koelkast worden bewaard. Je kunt ook altijd een specifieke groente opzoeken in de Bewaarwijzer.

In de koelkast:

  • Bladgroenten zoals sla, andijvie, spinazie, witlof, bosui, paksoi, snijbiet en ook bleekselderij en prei kunnen het beste in de koelkast worden bewaard.
  • Koolsoorten zoals bloemkool, broccoli, spruiten kunnen het beste in de koelkast bewaard worden. Gesloten kolen zoals spitskool, groene kool of rode kool zijn het langst houdbaar in de koelkast, maar kunnen ook buiten de koelkast worden bewaard.
  • Voorgesneden of geschraapte groenten zoals voorgesneden roerbakgroenten en geraspte wortelen moeten altijd in de koelkast worden bewaard. Het maakt daarbij niet uit om welke groente het gaat. Het is het beste om ze in de originele verpakking te bewaren. Ook groente die je zelf hebt (aan)gesneden, moet je altijd in de koelkast bewaren.
  • Sperziebonen en verwante soorten zoals peultjes en sugarsnaps blijven een paar dagen goed in de koelkast. Let op dat je ze niet langer dan 4 dagen bewaart. Anders kunnen ze zwarte vlekken krijgen van de kou (onder de 5 °C). Als je sperziebonen langer wilt bewaren, kun je ze eventueel tot 5 dagen buiten de koelkast bewaren.
  • Champignons en andere paddenstoelen (officieel geen groente, maar vaak wel tot de groente gerekend). Bewaar ze in de originele verpakking in de koelkast.

Tip: gebruik de groentelade
Groenten bevatten veel vocht en zijn daarom gevoelig voor uitdroging. De groentelade zorgt ervoor dat de luchtvochtigheid hoger is dan in de rest van de koelkast, bewaar de groente dus bij voorkeur in de lade en in de originele verpakking.

Buiten de koelkast:

  • Vruchtgroenten zoals tomaat, paprika, komkommer, aubergine, courgette en avocado kun je beter buiten de koelkast bewaren. In de koelkast bederven ze sneller door de kou. Groente als komkommer en paprika zijn in de supermarkt vaak verpakt in plasticfolie. Laat ze in de oorspronkelijke verpakking zitten tot het moment dat je de groente gaat verwerken. Zo voorkom je dat ze uitdrogen. Heb je de groenten zelf in een plastic zakje gedaan, bewaar ze dan in een geopende zak.
  • Wintergroenten zoals winterwortel, knolselderij, pastinaak, pompoen, bieten en ui kun je beter bewaren op een koele, droge en donkere plek (liefst bij 12-15 °C). Denk aan een voorraadkast of, als je die niet hebt, in een keukenkastje of op de aanrecht uit de zon. Dan kun je ze 2 tot 4 weken bewaren.

Let op bij warm weer:
Als in de zomer de temperatuur oploopt, tot ongeveer boven de 25 °C, dan is het wel verstandiger om deze groenten in de koelkast te bewaren.

Leg groente niet bij fruit
Wist je dat, het beter is om groente in een aparte schaal of apart kistje te bewaren, en niet bij fruit op de fruitschaal. Zo blijft de groente (en ook het fruit) langer goed. Een koele donkere plaats is het beste. Denk aan een voorraadkast.

Gekookt
Gekookte groenten zijn 2 dagen houdbaar in de koelkast.

 

Invriezen

Vries groente in om de houdbaarheid te verlengen. Blancheer groente voor je ze invriest. Blancheren betekent kort koken (enkele minuten). De meeste groente, zoals bloemkool, broccoli, rode kool, biet, courgette en aubergine, kun je invriezen. Groente die veel water bevat zoals sla, tomaten en komkommer is niet geschikt om in te vriezen. Door bijvoorbeeld tomaten te pureren kun je ze wel invriezen.

Gekookte groenten verwerkt in een recept zijn zo’n 3 maanden houdbaar in de diepvries.

 

Koken

Handig om te weten: sommige groentesoorten slinken tijdens het koken, vooral bladgroenten zoals spinazie en andijvie. Daarvan heb je meer nodig. Wil je weten hoeveel je ervan nodig hebt en hoeveel je er dan van moet kopen? Check dan dit overzicht: kooktijden van groentesoorten.

Was groente altijd goed om aarde en vuil te verwijderen. De buitenste bladeren of schillen hoef je alleen te verwijderen als ze zijn beschadigd of verkleurd.

Vaak kun je meer van de groente eten dan je misschien denkt. Van pompoen bijvoorbeeld kun je ook de schil eten (scheelt een hoop schillen). Van broccoli en bloemkool ook de harde delen (ideaal voor soep). Van wortels ook het loof.

 

Creatief met restjes

Overgebleven groente kun je gebruiken als basis voor een nieuwe maaltijd. Kleine beetjes of restjes groente passen ook goed in een soep, salade, omelet of roerbakgerecht. Invriezen voor een later moment is ook mogelijk. Hierbij wat inspiratie:

Broodsalade

  • Groenten zoals sla, tomaat, komkommer, paprika en radijs zijn ideaal om op te maken tijdens de lunch. Bijvoorbeeld op de boterham, of in een salade met restjes gekookte pasta of rijst en croutons van oud brood.
  • Groenten zoals courgette, aubergine en paprika zijn ook gegrild lekker.
  • Maak zelf een spread van overgebleven groente voor op brood, op basis van bietjes, paprika, spinazie of boerenkool bijvoorbeeld.
  • Ook lekker op brood/toast: gebakken champignons met een uitje, roerbakgroenten of blokjes aubergine.
  • Ideaal voor in een salade zijn bijvoorbeeld ook geraspte wortel, rettich en rode biet.

Soep

  • Groenten die niet meer zo vers zijn, kun je goed verwerken in de soep. Bijvoorbeeld samen met aardappel en peulvruchten voor een dikkere soep. Voeg water en wat kruiden toe en breng aan de kook. Laat een paar minuten koken. Eventueel pureren voor een gladde soep.

Omelet

  • Bijna alles kan in een omelet. Ook restjes groente en verse kruiden zijn hier heel geschikt voor. Mix de gesneden stukjes groente met ei, kruiden en eventueel een restje melk. Bak het mengsel 15 minuten aan beide kanten gaar.
  • Bekijk ook dit recept voor frittata met restjes groente.
  • Of doe de groente in een eiercurry.

Roerbak

  • (Roer)bak wat (restjes) stukjes vlees(vervanger), vis en kruiden in de pan. Voeg restjes groente toe en mix met (een restant) noodles of rijst.
  • Bekijk ook dit pastagerecht of deze rijstsalade waar goed restjes groente in passen.
  • Groenterestjes kunnen ook in dit roerbakgerecht of ratatouille (gerecht met verschillende gestoofde groenten). Of in een vleesgerecht zoals goulash.
  • Champignons zijn lekker om mee te bakken met rijst.

Pompoen over? Bak met wat kerriepoeder en meng met bruine bonen of kidneybonen.

VERSPILLINGSVRIJE NIEUWSBRIEF

Ja, ik meld me aan voor de Verspillingsvrije nieuwsbrief en informatie over de Verspillingsvrije Week 2022.

X