2300 kilo voedsel van de verspilling gered door Rotterdamse horeca

15-05-2024
Stakeholders
Out-of-home
Nieuws
Feiten & cijfers
Events

Awards door Better Future Factory

Afgelopen maanden hebben acht Rotterdamse horecazaken mee gedaan aan de tweede Verspillingsvrije Challenge van Het Nieuwe Nassen. De resultaten zijn nu bekend.

Met een jaarlijkse verspilling van 55.000 ton voedsel in horeca Nederland valt er een hoop te winnen. Hierom en in navolging van de succesvolle eerste editie, gingen Rotterdamse horecaondernemers eind 2023 van start met de tweede editie van de Verspillingsvrije challenge. Dit keer was het aan Stadion Feijenoord, ss Rotterdam, Marriott hotel, Maashotel, Mainport hotel, Heilige Boontjes, Euromast en Koninklijke Spido.

Proces

Na een nulmeting door de voedselmonitor van Orbisk, waarmee de verspilling in kilo’s en euro’s in kaart werd gebracht, werden onder begeleiding van Greendish ambities gesteld en oplossingsrichtingen bepaald. Van aanpassingen aan de menukaart en portionering tot andere keuzes bij inkoop: iedere chef koos een strategie passend bij diens eigen filosofie en type horecazaak.

De resultaten

De acht deelnemers hebben samen in totaal bijna 2300 kilo voedsel van de prullenbak gered. Hiermee bespaarden zij 8.459 kilo CO2, meer dan 15 miljoen liter water (6,5 Olympische zwembaden vol) en 16.500 euro.
In de woorden van Rotterdamse chef en Het Nieuwe Nassen- ambassadeur Perry de Man: “Dat is niet niks, dat is f*cking te gek.”

Bekijk hier de video met de winnaars: https://www.youtube.com/watch?v=KjxEFK1Pkf0

Winnaars

Een challenge betekent dat er wat te winnen valt. Er werd gestreden in drie categorieën: de hoeveelheid voedsel die wordt gered van de afvalbak (kilogram), de grootste besparing per gast (gram) en de grootste winst in milieu-impact (kilogram CO2 en liter water). De score in iedere categorie werd bepaald op basis van de besparing die een deelnemer gerealiseerd heeft ten opzichte van de eigen nulmeting.

Stadion Feijenoord redde maar liefst 1098 kilo voedsel van de afvalbak, Euromast realiseerde een CO2-vermindering van 2600 kilo en het Marriott Hotel ging van 71 gram naar 53 gram foodwaste per gast. Lennard Burggraaf, vegan chef van Stadion Feijenoord: “Winnen was nooit mijn insteek. De winst zit ‘m voor mij al in de data die je krijgt uit de voedselmonitor.”

Het Nieuwe Nassen

Het Nieuw Nassen is een Rotterdams hands-on programma, georganiseerd door BlueCity, om duurzaam en circulair ondernemen op de kaart te zetten. Zij organiseren challenges waarbij deelnemers aan de slag gaan met trends waarop je als horecaondernemer kan -en deels zelfs moet- inspelen om je zaak toekomstbestendig te maken, zoals ‘Aan de slag met voedselverspilling’.

Samen Tegen Voedselverspilling en Wageningen University & Research zijn betrokken bij de tweede editie van ‘Aan de slag met voedselverspilling’ om waardevolle lessen en data voor de horeca te verzamelen.

 

Orbisk en Greendish zijn stakeholders van Samen Tegen Voedselverspilling